LICEUL TEHNOLOGIC „DUMITRU MANGERON”
INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN BACĂU
MINISTERUL EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII
Str. Aeroportului, nr. 5, loc. Bacău, jud. Bacău, cod. 600324, România
Tel: 0234575358, Fax: 0234575365
http://dumitrumangeron.ro e-mail:mangeron2002@yahoo.com
„Experiență Educațională Mai Bună: Proiectul de Practică"
Program Educație și Ocupare
INSTITUȚIA: AM_PEO_Autoritatea de Management pentru Program Educație și Ocupare
Cod apel: PEO/76/PEO_P8/OP4/ESO4.5/PEO_A3
Cod proiect: 317045 Versiune CF: 5
Titlu Proiect: Experiență Educațională Mai Bună: Proiectul de Practică
Titlu Apel: Adaptarea serviciilor educaționale adresate elevilor și personalului didactic din ÎPT – Stagii de practică pentru elevi_Regiuni mai putin dezvoltate
- INFORMAȚII PROIECT
Obiectivul general: "Implementarea unor programe de învățare la locul de muncă eficiente, care să răspundă nevoilor actuale și viitoare ale pieței muncii la nivel regional și local".Acesta reprezintă o inițiativă deosebit de importantă și valoroasă în contextul educațional actual. Acest obiectiv se încadrează într-un cadru mai larg, al Programului Educație și Ocupare 2021-2027, și are la bază obiectivul specific ESO4.5, care vizează "Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie (FSE+)". Obiectivul general reprezintă o perspectivă amplă și complexă asupra educației și formării profesionale, având ca scop fundamental îmbunătățirea acesteia în mai multe direcții cheie. Obiectivul general contribuie la realizarea obiectivului specific al programului și va genera un efect pozitiv pe termen lung. Contribuția proiectului la obiectivul specific al programului (ESO4.5):
1. Creșterea calității învățământului profesional și tehnic:Proiectul își propune să dezvolte și să implementeze programe de pregătire practică eficiente, care să ofere elevilor oportunități de învățare de calitate. Aceste programe vor fi adaptate nevoilor actuale și viitoare ale pieței muncii, asigurându-se că elevii dobândesc competențele necesare pentru a deveni profesioniști competenți și competitivi.
2. Promovarea incluziunii:Prin abordarea incluzivă, proiectul va asigura că elevii din diverse medii sociale și culturale au acces la învățământul profesional și tehnic de calitate. Se vor lua măsuri pentru a elimina barierele de acces și pentru a oferi sprijin suplimentar elevilor cu nevoi speciale sau provenind din medii defavorizate.
3. Dezvoltarea competențelor-cheie:Proiectul se concentrează pe dezvoltarea competențelor-cheie, inclusiv competențe de antreprenoriat și digitale. Elevii vor fi pregătiți pentru cerințele unei lumi în continuă schimbare, în care competențele tehnologice și antreprenoriale sunt din ce în ce mai importante.
4. Promovarea formării duale și a sistemelor de ucenicie:Proiectul va contribui la promovarea și implementarea sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie, oferind elevilor ocazia
de a învăța și de a dobândi experiență practică în mediul de lucru real. Aceasta va facilita tranziția lor de la școală la muncă și îi va pregăti pentru cariere de succes.
Acest proiect se axează pe elevii din ultimii ani de studiu, urmărind să-i pregătească pentru piața muncii și să stimuleze competitivitatea economică. Se vor alege elevii prin selecție riguroasă, bazată pe nevoile specifice, ca parte a procesului de finanțare. Participanții vor urma un program de stagii practice, în concordanță cu cerințele industriei, pentru a-și dezvolta abilitățile necesare succesului profesional.
Grupul țintăcentral al proiectului îl reprezintă 252 de elevi ai liceelor partenere, distribuiți în specializări distincte: Tehnician în gastronomie • Ospătar(chelner) vânzător în unități de alimentație • Bucătar • Tehnician în activități economice • Tehnician în activități de comerț • Tehnician în industria alimentară • Tehnician în protecția plantelor • Tehnician în agroturism • Tehnician controlul calității produselor agroalimentare.
Membrii Grupului țintă (252 elevi) provin din județele Bacău și Dolj:
- 126 elevi (în doi ani) ai Liceului Tehnologic „Dumitru Mangeron"Bacău – vor efectua stagii de pregătire practică la agenți economici din județul Bacău
- 126 elevi (în doi ani) ai Liceului Tehnologic „Petre Banita", județul Dolj - vor efectua stagii de pregătire practică la agenți economici din județul Dolj.
Aceștia vor fi împărțiți în serii cu un număr maxim de 14 elevi, pe parcursul a 2 ani de implementare a proiectului.
Elevii vor fi coordonați de tutori de practică, ce pot fi:
- Profesori cu studii superioare și pregătire în domeniul economic cu experiență în coordonarea stagiilor de pregătire practică a elevilor ce urmează să obșină o calificare profesională, nivel 3 și 4;
- Persoane desemnate din cadrul agentului economic – partener, pentru efectuarea stagiilor de pregătire practică, persoane care trebuie să aibă studii de specialitate și experiență în coordonarea stagiilor de practică ale elevilor.
- PREZENTAREA SUCCINTĂ A (SUB)ACTIVITĂȚILOR ÎN CARE VOR FI IMPLICATE PERSOANELE SELECTATE
Activitate: A1 - Acțiuni care vizează programe de învățare la locul de muncă
Obiectiv specific: ESO4.5 - ESO4.5_Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie.
Dată început: 01-02-2025
Dată finalizare: 31-01-2027
A1.1. Acțiuni de organizare stagii de practică : 01-02-2025 - 31-01-2027
Rezultat 1:un număr de 252 de elevi (126 elevi – lider: LICEUL TEHNOLOGIC „DUMITRU MANGERON"Bacău, jud. Bacău și 126 elevi – partener: LICEUL TEHNOLOGIC "PETRE BANITA" Călărași, jud. Dolj)beneficiază de programe de pregătire practică eficiente, contribuind la îmbunătățirea calității și eficacității învățământului profesional și tehnic concomitent cu o creștere a conștientizării și înțelegerii principiilor orizontale și dezvoltarea de competențe în domeniul locurilor de muncă verzi prin acțiuni sustenabile (elevi înmatriculați în învățământul profesional și tehnic, inclusiv dual, care beneficiază de sprijin prin participarea la programe de învățare la locul de muncă).
Planificarea Stagiilor: Identificarea și stabilirea parteneriatelor cu entități care pot oferi oportunități de practică relevante pentru elevi, precum și elaborarea unui program detaliat pentru fiecare stagiu de practică. Planificarea are ca bază Ordinul nr. 3.610 din 20 aprilie 2022 privind măsuri de aplicare și corelare a planurilor de învățământ pentru învățământul profesional, liceal – filiera tehnologică și postliceal.
A1.2. Acțiuni de organizarea examenelor de certificare a calificărilor Profesionale: 01-06-2025 -- 31-08-2026
Rezultat 2 :Eliberarea a cel puțin 227 certificațe de competențe profesionale pentru elevii care au participat la programele de pregătire practică, validând astfel învățarea formală și non-formală în cadrul proiectului (participanți care obțin o calificare la încetarea calității de participant).
Activitate: A2 - Acțiuni de dezvoltarea sistemului de învățare la locul de muncă
Obiectiv specific: ESO4.5 - ESO4.5_Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie.
Dată început: 01-02-2025
Dată finalizare: 31-01-2027
Durată:24 luni
A2.1 Acțiuni pentru realizarea de parteneriate pentru tranziţia de la educaţie la piaţa muncii: 01-02-2025 --- 30-04-2025.
Rezultat 3:Stabilirea și consolidarea a cel puțin 10 parteneriate durabile între unitățile de învățământ și companii/sectorul privat, care să faciliteze tranziția de la educație la muncă.
A2.2 Acțiuni pentru realizarea unui sistem de informare coordonată, în ambele sensuri: de la companii /sectorul privat către rețeaua de învățământ : 01-05-2025 -- 31-01-2027.
Rezultat 4:: Implementarea unui sistem de informare coordonată bilateral "Educație- Industrie", care să sprijine atât unitățile de învățământ, cât și întreprinderile /angajatorii în identificarea și satisfacerea nevoilor de instruire și formare relevante pentru piața muncii.
Activitate: A 3 - Acțiuni de management și informare
Obiectiv specific: ESO4.5 - ESO4.5_Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie.
Dată început: 01-02-2025
Dată finalizare: 31-01-2027
A3.1 Management de proiect: 01-02-2025 -- 31-01-2027
A3.1 se referă la conducerea generală a proiectului, unde supravegherea și raportarea constituie elemente esențiale, având ca obiectiv asigurarea unei planificări, coordonări și monitorizări eficiente a tuturor fazelor și sarcinilor proiectului. Această activitate este esențială pentru stabilirea unei administrări structurate și profesionale, având un rol important în realizarea obiectivelor proiectului în modul prevăzut.
Sub A3.1, se vor desfășura următoarele acțiuni principale:
1. Planificarea Proiectului : - Elaborarea și revizuirea continuă a planului de management al proiectului, care va include definirea obiectivelor, alocarea resurselor, stabilirea termenelor limită și identificarea riscurilor potențiale. – Crearea unui calendar de proiect care să includă toate etapele cheie, milestone-urile și deadline-urile asociate fiecărei activități.
2. Coordonarea Echipei de Proiect : - Stabilirea și comunicarea responsabilităților fiecărui membru al echipei de proiect. - Organizarea regulată a întâlnirilor de echipă pentru a discuta progresul, a identifica provocările și a lua decizii informate.
3. Monitorizarea și Controlul Proiectului : - Urmărirea progresului activităților în comparație cu planul inițial și ajustarea planurilor conform necesităților. - Evaluarea performanței și identificarea domeniilor de îmbunătățire.
4. Raportarea : - Elaborarea și trimiterea rapoartelor de progres către părțile interesate la intervalele stabilite. - Colectarea și analizarea feedback-ului pentru a identifica lecțiile învățate și a îmbunătăți procesul de management al proiectelor în viitor.
5. Gestionarea Riscurilor și Soluționarea Problemelor : - Identificarea, evaluarea și mitigarea riscurilor asociate proiectului. – Implementarea unui proces de soluționare a problemelor pentru a aborda eficient orice provocări care pot apărea.
6. Evaluarea Proiectului : - Evaluarea performanței proiectului în raport cu obiectivele stabilite și identificarea oportunităților de îmbunătățire pentru proiectele viitoare.
Prin aceste acțiuni, Activitatea A3.1 își propune să asigure un cadru organizat și structurat pentru desfășurarea proiectului, promovând un management eficient care să contribuie la succesul și impactul dorit al proiectului.
A3.2 Informare și publicitate proiect și principii orizontale 01-02-2025 -- 31-01-2027
A3.2 vizează promovarea și diseminarea informațiilor esențiale despre proiect și conceptele orizontale asociate, respectând prevederile din Ghidul Solicitantului - Condiții Generale PEO 2021-2027, secțiunea "Informare și Publicitate". Această acțiune este crucială pentru garantarea transparenței, accesibilității și vizibilității proiectului, atât pentru beneficiarii direcți, cât și pentru publicul general. Un site web dedicat proiectului va fi dezvoltat și actualizat pe parcursul acestuia, oferind detalii complete, noutăți periodice și resurse utile pentru public. Acesta va servi ca un centru principal de informare și interacțiune pentru toți cei interesați de proiect. În plus, lunar, se vor desfășura patru campanii media online, fiecare centrată pe un principiu orizontal diferit:
1. Campania pentru Promovarea Egalității de Gen: aceasta va aborda importanța egalității de gen și va promova un mediu inclusiv și nediscriminatoriu. Sumele sunt cuantificate distinct in secțiunea Buget - Dimensiune egalitate de gen
2. Campania pentru Promovarea Nediscriminării: va educa publicul cu privire la nediscriminare pe baza de sex, rasă, origine etnică, religie, convingeri, dizabilitate, vârstă sau orientare sexuală. Sumele sunt cuantificate distinct în secțiunea Buget - Temă secundară FSE indicând Tip temă secundară FSE - Nediscriminare
3. Campania pentru Promovarea Accesibilității pentru Persoanele cu Dizabilități: va promova accesibilitatea și includerea persoanelor cu dizabilități în societate. Sumele sunt cuantificate distinct in secțiunea Buget - Temă secundară FSE indicând Tip temă secundară FSE tot Nediscriminare(neexistand linie distincta specifica)
4. Campania pentru Contribuție la Competențele și Locurile de Muncă Verzi și la Economia Verde: aceasta va promova importanța competențelor verzi și a locurilor de muncă sustenabile în cadrul economiei verzi, evidențiind beneficiile aduse mediului și comunității prin adoptarea unor practici eco-responsabile.
Rezultat 5:Patru măsuri distincte de promovare a principiilor orizontale prin intermediul unor campanii dedicate: Campania pentru Promovarea Egalității de Gen; Campania pentru Promovarea Nediscriminării; Campania pentru Promovarea Accesibilității pentru Persoanele cu Dizabilități; Campania pentru Contribuție la Competențele și Locurile de Muncă Verzi și la Economia Verde.
Director,
Prof. Marius DRAGOMIR